چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ |  
RSS   email   instagram   telegram

بازدید معتمدین و کشاورزان پایین دست حوضه آبریز کرخه از سد کرخه بصورت زنده از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد .   

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی رویدادهای خوزستان ؛ هوژ خبر از اهواز ، به نقل از ، شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، ظهر روز  پنج شنبه ( ۱۵ تیر ماه  ۱۴۰۲ ) ، برنامه بازدید تعدادی از معتمدین و کشاورزان پایین دست حوضه کرخه که به منظور آگاهی از شرایط این سد در بحران خشکسالی صورت گرفت، بصورت زنده از صدا و سیمای مرکز خوزستان پخش شد.

 

در این گزارش تلویزیونی معاون مطالعات پایه آب سازمان آب و برق خوزستان شرایط سد کرخه در بحران خشکسالی را توضیح داد و کشاورزان نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

 

معاون مطالعات پایه و طرح های منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در این برنامه گفت: موضوع مدیریت منابع و مصارف آبی یک مساله فرابخشی است.

 

علی شهبازی افزود: عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا مدیریت منابع و مصارف آبی به اهداف خود دست پیدا کند و در زمان خشکسالی تعدیل اثرات ناشی از این شرایط و در مواقع سیلاب، افزایش تاب آوری را داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزان یکی از ارکان اصلی در مدیریت منابع و مصارف آبی و از بزرگترین ذی نفعان این مساله هستند، خاطر نشان کرد: تا وقتی که همراهی کشاورزان با برنامه ها و سیاست های صرفه جویی در مصرف آب صورت نگیرد، احتمال موفقیت کم خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: ما از طریق جلسات با بخش کشاورزی سعی میکنیم در یک چارچوب مشارکتی و همکارانه، برنامه ریزی منابع و مصارف آبی  را انجام دهیم‌ و با در اختیار قراردادن جزییات اطلاعات منابع آبی به کشاورزان آنها را در فرایند برنامه ریزی مشارکت داده و از نقطه نظرات آنها در بهینه سازی برنامه ها استفاده کنیم.

 

شهبازی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای کشاورزی استان در برنامه مصارف کشاورزی در حوضه کرخه مصوب شد کشت تابستان با۴۰ هزار هکتار الگوی کشت کم آب بر با حجم آب مشخص انجام شود که توزیع مکانی و زمانی آن در قالب قرارگاه های شهرستان ها مشخص شده و در اختیار سازمان آب و برق قرار گرفته است.

 

وی افزود: این قرارگاه ها وظیفه دارند توزیع و تامین آب در شهرستان های خود را مدیریت کنند تا این کشت و توزیع آب به شکل عادلانه و بر اساس برنامه ریزی مصوب استان صورت پذیرد.

 

باید در نظر داشته باشیم موضوع کشاورزی و تامین آب مورد نیاز محیط زیست و دام های سنگین باید به صورت مشترک در برنامه ها لحاظ شود تا در هیچ بخشی دچار تنشهای آبی نشویم.

 

شهبازی تنها راه داشتن کشاورزی پایدار را داشتن یک الگوی کشت کم آب بر و افزایش بهره وری آب دانست و بیان کرد: رعایت الگوی کشت کم آب بر موجب افزایش بهره وری آب و افزایش تاب آوری نسبت به نوسانات آبی و کاهش منابع آب در زمان خشکسالی است که در این صورت تعداد کشاورزان بیشتری می توانند از حداقل منابع آب در دستر س منتفع شوند.

 

وی استمرار آگاهی بخشی به کشاورزان را بسیار مفید عنوان کرد و گفت: بسیار مهم است که در درجه اول این دیدگاه در میان کشاورران ایجاد شود که منابع آبی پشت سد مربوط به همه کشاورزان پایین دست حوضه کرخه است و باید بصورت عادلانه توزیع شود و در کنار این مساله کشاورزان باید با چالش های فنی و جزییات کار آشنا شوند تا همراهی و مشارکت پویا تری با بخش برنامه ریزی داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *