چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ |  
RSS   email   instagram   telegram

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر به خرمشهر: بر اساس ماده ۶۵ برنامه دائمی توسعه کشور، بالاترین مقام دولتی در مناطق آزاد، مدیران عاملان مناطق آزاد هستند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه در سفر امروزش به منطقه آزاد اروند از شرکت‌های تولید رینگ سایپا، فولاد کاوه و بندر خرمشهر بازدید کرد. وی همچنین در آیین افتتاح قرارگاه دائمی ستاد اربعین، شرکت کرد. عبدالملکی سه‌شنبه پس از حضور در صبحگاه مشترک پایگاه دریایی خرمشهر، به همراه مدیرعامل و معاونین سازمان منطقه آزاد اروند، ظرفیت‌های شهرک صنعتی خرمشهر را مورد بازدید قرار داد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر امروز خود به منطقه آزاد اروند و در بازدید از خرمشهر به خبرنگاران گفت: طی شش ماه سال جاری چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، جذب سرمایه‌گذاری  در مناطق آزاد صورت گرفت.

حجت عبدالملکی روز سه‌شنبه در جریان بازدید از منطقه آزاد ارونداظهار کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای امسال در مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی معرفی شده است و جذب سرمایه گذاری در مدت زمان یاد شده یک جهش فوق‌العاده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهشت سرمایه‌گذاری هستند افزود: این مناطق با دسترسی مناسب به بازارها، دارای هزینه تولید پایین‌تر و به جهت مدیریت و فرماندهی دارای هماهنگی لازم هستند. همچنین سهولت کسب و کار در این مناطق برقرار است و دارای معافیت‌های گمرکی و مالیاتی هستند.

وی منطقه آزاد اروند را یکی از مناطق مستعد بین مناطق آزاد و ویژه کشور دانست و گفت: جذب و تقاضا برای سرمایه در این منطقه افزایش یافته و تلاش بر این است که رسیدگی به طرح‌ها و تقاضاهای سرمایه‌گذاری در کمترین زمان ممکن در اروند صورت گیرد تا در جذب سرمایه‌گذار گام‌های بلندتری برداشته شود. در بازدیدهای صورت گرفته تمامی موانع و مشکلات سرمایه گذاران بررسی می‌شود و نیازمندی‌های آنها تامین خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شرایط صنایع مستقر در منطقه آزاد اروند به لحاظ تولید و اقتصادی را مناسب عنوان کرد و گفت: این منطقه در سال جدید برنامه خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر را دنبال می‌کند تا زمینه برای استقرر واحدهای صنعتی بیشتر مهیا شود. در مدیریت جدید منطقه آزاد اروند، مسئله تعارض حاکمیتی بسیار کم شده و با تعامل و همدلی بین منطقه آزاد اروند و مسئولان محلی‌، مسئله تعارض حاکمیتی نسبت به گذشته کاهش یافته است. از لحاظ قانونی بر اساس ماده ۶۵ برنامه دائمی توسعه کشور، بالاترین مقام دولتی در مناطق آزاد، مدیران عاملان مناطق آزاد بوده و سایر دستگاه‌ها تابع آن هستند.

وی گفت: اکنون مشکل خاصی در مناطق آزاد وجود ندارد ضمن اینکه کابینه ریاست جمهوری در حال بررسی اجرای ماده۶۵ در مناطق آزاد است تا تعارضات در این مناطق برای همیشه رفع شود.

حجت عبدالملکی در بازدید از شهرک صنعتی خرمشهر اظهار کرد: شرایط برای رونق تولید، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و اشتغال در مناطق آزاد به خصوص منطقه آزاد اروند فراهم است. وی بر رفع مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی آبادان تاکید کرد و افزود: برطرف کردن این مشکلات به منظور ایجاد جذابیت برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در اولویت قرار دارد. مشاور رییس جمهور ادامه داد: اعطای تسهیلات به شهرک‌های صنعتی در منطقه برای رونق تولید در اولویت کاری قرار دارد.

عبدالملکی همچنین از بندر خرمشهر دیدن کرد و درباره مشکلات آبراه اروند و تردد شناورها توضیحات عسکری و زارع مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر و مدیرعامل منطقه آزاد اروند را شنید. زارع از عدم همکاری و تمایل دولت عراق برای ساماندهی این آبراه بعلت راه اندازی بندر فاو و مشکلات خط تالوی گفت همچنین علی عسکری خواستار حل فوری مشکلات آبراه اروند منجمله لایروبی آن شد. عسکری پیش از این نیز این مشکل را به دیگر مسولان بازدید کننده اطلاع داده بود و آن را مانعی برای رونق مجدد بندر خرمشهر برشمرده بود.

عملکرد عبدالملکی در مناطق آزاد تجاری کشور مدتی ست که مورد نقد جدی ست مضاف برآن که اظهارات جنجالی وی هر از چنگاهی تیتر اول رسانه ها میشود و هنوز بازخورد سفرهای مکرر وی و مدیران متبوعش و سرنوشت بسته های سرمایه گزاری پیشنهادی روشن نیست. عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند نیز تحت تاثیر تغییرات متعدد مدیرانش چندان خوب گزارش نمیشد. از سوی دیگر بیان شده است که بخش فرهنگی این سازمان بیشتر متمایل به طیفهای خاصی برای همکاری و فعالیت است.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پایگاه خبری سه گوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *